Wajer Yachts

Bedrijfsbezoek WAJER Yachts te Heeg d.d. 25 april.

Er was eens een zekere jongeman, Dorus Wajer geheten, in Loosdrecht met een goede baan in luchtbehandeling systemen en die kwam op zekere dag een houten, geklonken sloepje tegen. Deze wou hij opknappen, daar hij heel handig was. Daar hij perfectionistisch van aard is, zou hem dat veel tijd kosten. Op aanraden van anderen heeft hij besloten om het niet te doen. Wel kwam hij op het malle idee om er een malletje van te maken en sloepen te gaan bouwen. Direct waren er 10 gegadigden. Hij werd zelfstandige en ging 10 sloepen per jaar bouwen. Geen hoge productiecijfers, maar de top van de markt bedienen met een navenante prijsstelling, dat was zijn doel. Het werd hem teveel en hij zocht naar een geschikte locatie en dat werd Heeg, waar genoeg arbeidspotentieel is en met goedkope grond aan het water. Hij groeide en groeide. Van een 37 voeter met 18 personeelsleden, via 38, 55, 55S en de 77 voeter nu gegroeid tot 140 werknemers. 100 in Heeg en 40 in de hubs(steunpunten voor service). Zelfs onze Koning Willem Alexander met zijn gemalin Maxima aan zijn zijde werden zo verliefd op de boot, dat zij nu de beste ambassadeurs zijn in de Griekse wateren. Dorus kreeg een skiongeluk (een deukje in het sprookje), maar gelukkig had hij een zoon Dries die de honneurs waar ging nemen. Hij vertoeft maanden in St Tropez met een uitschuifbare hengel waaraan een brochure is bevestigd en gaat langs de hoge jachten om klanten te bewegen zijn jacht te kopen. Hij vormt nu mede de directie van het familiebedrijf WW, tezamen met Sander Mars (uit de offshore, nu productie en aftersales) en Ronald van Hulst (via Royal Huisman, nu business development). Deze 2 enthousiaste vertellers van het sprookje leidden ons toen in 2 groepen rond in het hier en nu. Loodsen, vol met onderdelen, lege rompen van diverse types in verschillende fases van opbouw, Volvo motoren, etc.

Jammer, er kwam een eind aan. Onze voorzitter bedankte hen met flessen Champagne? (ik denk dat ze die bewaren voor de volgende doopplechtigheid). Wij droomden nog na, of was het maar voor een dag, dat we op de Middellandse zee met 40 knopen over het water stoven, om de verleidelijke, in bikini zonnende dames op het voordek, lekker nat te spuiten. Ik ontwaakte raar uit die droom, toen Betty (mijn vrouw) ook een automatische stofzuiger wou hebben. Wel op een boot en niet eens thuis! Nu mocht ik het doen! En het bedrijf WW leefde en bouwde nog lang en gelukkig in Heeg en verre omstreken.

Oege

Korte wetenswaardigheden:
-WW is het beste leerbedrijf (Wajer academy) van 2018 en het voelt zich uitermate verantwoordelijk voor het personeel, zeker w.b. de veiligheid. In Driebergen is een nautische opleiding met stageplekken bij WW.
Fender-systeem gaat volautomatisch. Druk op de knop, openingen gaan open , lucht erin en je hebt stootwallen.
Tender, een bijboot van 45000 euro, met jet-aandrijving om toch met geringe diepgang het strand te bereiken.
-Combuis=keuken wordt modulair gefabriceerd en incl. servies gemonteerd.
-Lijnen of trossen, want je spreekt natuurlijk niet over touwen.
-Geusje is de vlag voorop.
-Met de kloten voor het blok = de gaffel omhoog trekken door touw met houten blokken, opdat het niet direkt helemaal terug valt.
-High end afwerking, hierdoor weinig verdere opties->effectiever->kosten lager (neem wel 1,6 milj euro mee ex BTW).
-De 55 voeter(16 Meter) is een luxe, snelvarende, open dag recreatie vaartuig. Even naar het strand, lunchen en weer terug.
-Onder de 55S hangen in de pots 3 trekkende schroeven (efficiënter, stiller) aangedreven door het IPS systeem van Volvo (3x320PK), die 26 graden naar stuur-bakboord kunnen bewegen, zodat een boeg of hekschroef overbodig wordt. Dit alles wordt met een joystick bediend. Het uiterlijk is retroclassic met een bijzondere kont (niet naar mij wijzen, want zij…).
WW bouwt 32 boten per jaar en staan 2 jaar vol. 14 Polyester rompen komen uit een mal na 3.5 week.(laagje aanbrengen, drogen etc). Dan stukken aan elkaar lijmen met lijmtangen. Geen popnagels, want die noemen ze angstnagels in de vliegtuigind.
Geen aluminium romp ivm corrosie door het zoute water en het plamuren, schilderen is het arbeidsintensiever.
Groen in deze industrie en dan komen met een prive vliegtuig? Dat zal niet snel gebeuren ivm de accu capaciteit. Misschien in de toekomst hybride (stil de haven in). Wel wordt alles digitaal aangestuurd. De demontage is wel circulair.
Restwaarde van de 2dehandsboten, nee dat zeg je niet: approved, blijft hoog ivm veel herhaalaankopen en dan de inruil in eigen beheer houden.
Aftersales concept om de relatie innig te houden (schoonmaken,ontzouten, handdoeken, koelkasten vullen, hulp bij wegvaren, leveren van Kapitein (evt nanny voor waterskieen kids) en storingen. Stalling(120 stuks). Charters met hotels, waar je dan slaapt.

Onze Cor Smits vertelde over zijn tijd bij Amels met Trump, die niet langer welkom is bij de koningin van Groot Brittanie, vanwege dat zijn boot 10 voet langer is dan de hare. Dat geeft irritatie natuurlijk. Onze voorz. zei wel dat de probusleden in een andere levensfase verkeren. Een jacht misschien?

Enable Javascript